Vinterløp

Hei

 

Løpegruppa til Team Sørlandsbadet i samarbeid med Multisport Lyngdal er nå godt i gang og har startet det nye året friskt med mange kalde grader. Gårsdagens trening var ingen unntak, gradenstokken viste 8 kalde og en sur vind i ryggen.

Hele 14 stk møtte opp ved Årnes Skole Kl 18.45, ved oppmøte ble det diskutert dagens program som var noe upresist, programmet informerte om 6 til 10 bakkedrag. Diskusjonen gikk vel litt på at der var stor forskjell på 6 og 10 noe vi nok måtte si oss enige i.
Det endt opp med at vi møttes på midten med 8 drag hvor en av de var et oppvarmingsdrag som gikk kontrollert.

Gruppa tok fatt på de 7 gjenværende dragen med stor innsats og med  Jås i tet som vi en stund lurte på om hadde gått over til sprint trening, start farten var høy og vi slet med å holde følge. Vår Danske venn Anders Hinz ble med på moroa og satset alt mens han ropte ut noen om at han ikke fikk opp pulsen, men de fleste var vel igrunn enige i at vi mest kunne se hjerte slå utenpå tøyet mens han løp:).

Vi registrer at gruppa som er tilstede på løpetreningen har en god progresjon og hvor de fleste før startet i bunnen  av bakken så har de fleste nå flyttet seg de 100 meterne ekstra ut på sletta, det er gøy å se en slik utvikling og vi håper flere vil få øyene opp for bakkeintervaller og hvilken effekt det vil gi hvis en jobber målrettet og viser en tålmodighet i forhold til fremgang.

Vi håper flere blir med oss utover våren, for de som sitter hjemme nå og lurer på om de skal ta sjangsen på å være med så vil jeg si at absolutt alle er velkommne og at treningene er lagt opp slik at du vil få det både sosialt og en vanvittig god trening.

colourbox1110120.jpg

Ved utetrening på denne tiden av året så må en ta visse forholdsregler, spesielt når det kommer til hvilken bekledning en velger.

Det er viktig å bruke skikkelige treningsklær på denne tiden av året. Klærne skal holde deg tørr og varm, slik at turen blir en behagelig opplevelse selv om det er kaldt og vått ute.

1.Kroppen
Det viktigste er at du holder kroppen tørr og varm. Nærmest kroppen bør du derfor ha klær av tynt svettetransporterende undertøy i materiale som polyester eller lignende. Bruk aldrig løpetøy av bomullsmateriale fordi det holder på svetten og kjøler deg ned.

Mellomlaget krever en litt kraftigere og romsligere trøye, og også denne kan gjerne være laget av et elastisk og svettetransporterende materiale.  En rund hals er god til å holde på varmen, dessuten er det bra at klærne har flater sømmer, slik at de ikke sjenerer deg på løpeturen.

Det ytterste laget skal kunne slippe ut varmen uten at vind og regn kommer inn. En løpejakke i nylon eller mikrofiber er perfekt til formålet.

2.Bena
Til og med løpebuksene bør være laget av et svettetransporterende materiale. Det beste er å bruke to lag, et som transporterer bort svette og et vindtett ytterst.

3.Hode og hender
Lue eller pannbånd er et must i vinterhalvåret. På hendene er det best med et par tynne hansker i kunstmateriale. Det er vanligvis nok, også på kalde dager.

4.Føtter
Invester eventuelt i et par sko som er et halvt til et helt nummer for store, slik at det er plass til ekstra kraftige sokker. Skoene må nemlig ikke klemme, for da blir tærne kalde. Nærmest foten bør du ha en svettetransporterende sokk, for eksempel Coolmax polyesterfiber. En såkalt trailsko med en grov og mønstrete såle fungerer bra på glatt underlag.

5.Tips!
Sko og klær bør har reflekser på bryst, rygg, armer og ben, jo flere jo bedre.

 

Neste Mandag stiller vi igjen opp ved Årnes klar for nye utfordringer mens vi venter på stunder som bilde under illustrere:))

Sørlandsbadet trening.jpg

VEL MØTT!!!!!!