Da er du ikke alene. Nesten hver tredje nordmann har høyt blodtrykk, og jo eldre du blir og jo flere i nær familie som har det, jo større er sjansen for at det gjelder også deg.

Høyt blodtrykk er ikke en sykdom i seg selv, og de færreste merker noen symptomer når de har det. At det i tillegg er såpass vanlig gjør at mange tar nokså lett på å få målt et høyt blodtrykk hos legen sin. Likevel er et vedvarende høyt blodtrykk en alvorlig risikofaktor for utviklingen av blant annet hjerteinfarkt og hjerneslag, og ikke noe man skal overse.


I mange tilfeller er årsaken til høyt blodtrykk sammensatt. I tillegg til arv og økende alder, kan livsstil ha svært mye å si. Overvekt, høyt alkoholforbruk, lite aktivitet, røyking, stress og usunt kosthold er verstingene. Dette er også de faktorene vi kan forsøke å gjøre noe med. Når det kommer til kostholdet er det først og fremst et lavere saltinntak vi er ute etter. Grunnen til at salt har så mye å si for blodtrykket er innholdet av natrium. Natrium får blodårene til å trekke seg sammen, noe som krever et høyere trykk for å pumpe blodet rundt i kroppen. Mindre salt i maten betyr ofte også et generelt sunnere kosthold, som igjen kan gi lavere vekt hvis man er overvektig. Å kvitte seg med overvekt gir mindre belastning på blodårene, og dermed et lavere blodtrykk.

 

Chips og salt snacks er åpenbare saltbomber, men også ferdigprodukter og halvfabrikata inneholder mye salt. Det betyr ikke bare gatekjøkkenmat og posesupper, men også mange ferdigmiddager fra Fjordland og Toro, pølser, Grandiosa, bacon, karbonader og fiskekaker. I tillegg bidrar ost, saltet smør og industribakt brød med mye salt i det norske kostholdet.

 

 salt.jpeg

 

Jeg sier ikke at du aldri kan spise en ferdigmiddag eller kose deg med litt chips en lørdag kveld. Det er kostholdet over tid som har noe å si, ikke det du spiser en sjelden gang. Hvis du imidlertid spiser salami på brødskiva hver dag, kan det være verdt å variere med et annet og mer saltfattig pålegg innimellom. Spiser du mye fiskekaker, karbonader og ferdigmiddager, så ta en kikk på varedeklarasjonen og velg en av dem med minst salt eller natrium. Å velge nøkkelhullsmerkede produkter vil også gi deg matvarer som har mindre salt enn tilsvarende i samme kategori. Andre tips er å velge rent kjøtt og fisk, bytte til usaltet smør, lage mat fra bunnen av og unngå for mye salting.

 

Noen matvarer har også positiv effekt, for mens natrium øker blodtrykket, bidrar kalium til det motsatte. Kalium finner vi mye av i frukt, grønnsaker og bær, og noen av de beste kildene er banan, avokado, brokkoli, tomat, hvitløk, potet og bønner. Dette gjør 5 om dagen til en grei leveregel også for de med høyt blodtrykk eller de som ønsker å forebygge.

 

 Grønnsakerjpg.jpg

 

En siste ting som er viktig å påpeke, er at dersom du allerede har fått medisiner mot høyt blodtrykk så er det av en grunn. Ikke slutt med blodtrykksmedisinen uten å snakke med legen din først.

 

Renate

 

Kilder og bilder:

LHL, Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, lhl.no